Mechanikus karórák – Mitől jár az óra?

2017. szeptember 30. - Időmérő

lange-karora-szerkezet-orasblog.jpg

Üdv újra, Órakedvelő!

A címben feltett kérdés már-már költői elragadtatásként hangozhat mindenkinek, aki az időmérők világában jártas – pedig valójában igen összetett problémakörről van szó. Mint a valaha készült legérdekesebb és legjobb találmányok közül mindre, úgy az órákra is igaz, hogy minél többet tudunk, annál tisztábban látjuk, milyen fantasztikusan bonyolult is a dolgok menete valójában. Megijedni azonban nem kell, lássuk az alapokat.

Cliché, de igaz, legtöbbünket egy mechanikus szerkezet látványa – származzon az felfeszegetett régi Rakéta órából, családi zsebóra örökség felpattintott fedeléből, fantasztikusra szerkesztett YouTube videóról, vagy egy karóra zafír hátlapjáról – indított el az órák iránti lelkesedés kacskaringós ösvényén. Apropó, YouTube videó, a lelkesedés megtartása-felélesztése végett, megtekintésre ajánljuk az alábbi klasszikust:

Ha viszont tényleg érdekelnek az órák, és komolyan szeretnénk venni magunkat ebben a lelkesédünkben is, akkor illik pontosan tudni, hogy mitől jár egy mechanikus óra, és pontosan mit is tud ezzel szemben felmutatni egy jobb kvarc werk.

rd820sq-front-transparent_556256.jpg

Hogyan működik a mechanikus óra?

Felhúzzuk és tik-tak hangot ad – hát így. Ha jobban benne vagyunk a témában, azt is tudjuk, hogy egy kakaóscsiga módjára feltekert laprugót, az úgynevezett főrugót avagy "main spring-et" húzunk (1) fel vagy a korona forgatásával, vagy a kezünk mozgása okán pörgő-forgó "automata rotornak" hála. Az így felhúzott rugó, mint a megfeszített rugók úgy általában, roppant mód ki szeretné rúgni magát, hogy visszaálljon eredeti állapotába – ez a fajta terjeszkedés az órát hajtó energia forrása.

Nálunk sokkal elmésebbek a 15-ik századi Európában rájöttek, hogyan lehet ennek a rugónak a megfeszítését úgymond körkörös irányba terelni és ezen keresztül fogaskerekek rendszerét meghajtani. Egy modern mechanikus karóra is azon az elven működik, hogy ez a középre összehúzott kakaóscsiga természeténél fogva kifelé szeretne terjeszkedni – ezt pedig csak saját tengelye körüli forgás közepette tudja véghez vinni.

lange-sohne-forugo-mainspring.jpg

Utolsó bekezdés a főrugó kedvéért: fent látható, milyen egy főrugó beszerelés előtti állapotában. Ez kerül nagy műgonddal feltekerésre, majd a kép közepén látható "mainspring barrel" nevű rugóházba való begyömöszölésre. Ahogy látható, nem éppen egy golyóstoll rugóját kell elképzelnünk, de alapelveiben működése ettől még azzal megegyezik.

becsei-aron-bexei-dignitas-1.jpg

Önmagában, mindenféle reguláció nélkül ez a rugó néhány másodperc alatt kirúgná magát – felettébb rövid és pontatlan időmérést téve csak lehetővé. A következő lépés a "going train", avagy fogaskerék-rendszer (2), mely gondosan kalkulált áttételeknek hála a főrugó házának óránkénti 6-8 fordulását a billegő (mindjárt ránézünk arra is) óránkénti 28'800 félfordulatává alakítja át. Mint a sebességváltó az autóban, a fogaskerekek itt is remekül működnek.

Ahogy a fenti képen is látszik, minden fogaskerék valójában nem egy, hanem két kerékből áll össze. Van a nagy fogaskerék, ami elsőre szemet szúr és piszok jól néz ki és van egy másodhegedűs, aprócska fogaskerék ugyanennek a nagy fogaskeréknek a tengelyén. Ez azért kell, mert ha megnézzük, ezek a szépen aranyló fogaskerekek térben egymás alatt-felett helyezkednek el és egymás fogastengelyét hajtják meg.

zenith-el-primero-kronograf-karora-szerkezet-oras-mester.jpg

A főrugó házát követő három masszív fogaskerék egy negyedik, bénácskának tűnő, kisebb kerékbe fut bele, ez a gátkerék avagy "escape wheel." (3) Ennek csizma alakú fogai vannak, amikbe T-alakú villa akad bele szüntelenül megakasztva majd útjára engedve a fogaskerék rendszert, így egészen kis dózisokban szabadítva fel a főrugó energiáját – enélkül, ahogyan mondtuk az elején, másodpercek alatt kirúgná magát.

A sorozat végső eleme a billegő avagy "balance wheel" (4) ami, nevéhez hűen... billeg. Billeg, de nem oldalra, mint egy libikóka, hanem tengelye körül jobbra majd balra pördülve. Egy átlagos óra másodpercenként 5, 6, 8, vagy ritkább esetekben 10 féllengést végez (tehát legutóbbi esetében ötször balra, ötször jobbra fordul). Az idő megfoghatatlan, szüntelen folyamát egyenlő részekre kell felbontani, ez a billegő feladata, ő dönti el, mikor léphet előrébb a fogaskerék-rendszer egy aprócskát, és vele együtt mikor léphetnek előrébb apránként az óra mutatói.

És mégis hogy a bánatban lesz a fogaskerék-rendszerből pontosan járó óramutató? A válasz egyszerű: a fogaskerekek áttételei úgy lettek kiszámolva, hogy a "centre wheel" tizenkét óránként egyszer fordul meg tengelye körül. Ezt néhány okosan rétegelt és kapcsolt további kerékkel a percmutató hajtására is képessé lehet tenni és voilà, kész is az óra-perc kijelzés. Ugyanezen az elven a másodpercmutató rendre a fogaskerék-rendszer gátkerék (3) előtti utolsó fogaskerekéből kerül kivezetésre, mivel ez a fogaskerék pedig percenként egyszer fordul meg tengelye körül.

Röviden: főrugó felhúz –> fogaskerék-rendszer meghajt –> gátkerék megakaszt –> billegő

richard-mille-tourbillon-karora-svajci-ora-luxusora-orasblog.jpg

Összefoglalásképp

Ha kezdünk elveszni az egészben, akkor valamit nagyon jól csinálunk: ekkor kezdjük el felfogni, milyen elmés és összetett szerkezet egy mechanikus kaliber – és pontosan ettől lesz olyan csodálatos élmény látni, megérteni és birtokolni! Ne feledjük, megannyi komplikáció, tervezési sajátosság és érdekesség kapcsolódik már egy alap két- vagy három mutatós (tehát óra-perc, vagy óra-perc-másodperc) kijelzést produkáló mechanikus szerkezethez, de ha most, a fenti ábrák segítségével megértettük, hogyan jut el az energia a főrugótól a billegőig, már egy apró, de fontos lépést megtettünk az órák jobb megértése és megbecsülése felé vezető úton. Mi még rengeteget fogunk foglalkozni a részletekkel és a fentiek erős alapot fognak jelenteni mindenhez – ha viszont most rögtön kell még egy dózis, akkor ajánljuk a kronometer.hu cikkét még több szakzsargonnal fűszerezve.

Ennek, és a rengeteg, következő hónapokban itt megosztott tudásnak köszönhetően pedig, reméljük, élmény lesz új órát kiválasztani, vásárolni és birtokolni.

A bejegyzés trackback címe:

https://oras.blog.hu/api/trackback/id/tr7312885368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.