Az Audemars Piguet Royal Oak egyike azon óráknak, amit minden Órakedvelőnek ha kedvelnie nem is, de legalább behatóbban ismernie kell. Nem azért, mert Audemars Piguet, nem is azért, mert a sokak által tervezőzseninek tartott Gerald Genta rajzolta, hanem azért, mert érdekes betekintést nyújt a luxusórák fejlődéstörténetébe. A Royal Oak a modern luxus karórák T-Rexe, egy olyan őskövület, ami történetesen még ma is ott pöffeszkedik a tápláléklánc csúcsán, kevesekkel osztozva rajta.
Ha az eredeti formájában ma, 46 évvel később is gyártott Royal Oak "Jumbo"-t vizsgáljuk, képzelhetjük magunkat régésznek is akár: a felszínt kapargatva feltárul előttünk ugyanis, hogy hogyan és mivel kezdődött a modern luxusórák máig tartó evolúciója. Íme, a Royal Oak és hogy mit jelent ő a modern luxusórák történelmében.
Egy eredeti, 1972-es 5402-es referenciaszámú Royal Oak hirdetése.
Először is tisztázzuk, hogy a "luxus" kifejezést azért szajkózzuk ennyiszer, mert nem általában véve a mechanikus karórák szintén bő negyven évvel ezelőtti, a kvarcválságot követő feltámadásáról beszélünk, hanem arról, hogy a Royal Oak hatására hogyan változott meg a vásárlói tömegek viszonya a luxusóra kereteivel, korlátaival.
A Royal Oak 1972-ben debütált, de mielőtt ezt szemügyre vennénk, lássuk, milyenek voltak a luxusórák eddig a pillanatig: a drága, kifinomult órák gyakorlatilag kizárólag nemesfémből készülhettek, fehér vagy sárga aranyból, esetleg platinából, tokjuk letisztult, kicsi (33-35 milliméteres), kerek vagy ritkább esetben négyszögletes lehetett, az egyetlen elfogadható megoldás pedig a zavartalan kifinomultság és visszafogottság volt minden magát kisebb vagyonért kínáló órától. Fontos tudni, hogy a hetvenes évek még bőven, bőven az az éra volt, amikor egy Rolex nem luxusóra volt, hanem egy magas teljesítményű céltárgy vagy eszköz – mai árra átszámolva is lényegesen kevesebbe került és a funkciója, üzenete is más volt. A luxusóra tehát kizárólag arany, kicsi és letisztult lehetett.
Egy gyakran hallott történet szerint Genta a Royal Oakot egy szalvéta szélére skiccelte fel legelőször.
Na most az 1972-es, első Audemars Piguet Royal Oak lássuk csak, mivel próbálkozott egyszerre: acél tok, szögletes dizájn, kilátszó csavarok (micsoda blaszfémia!), óriásinak tűnő, 39 milliméteres átmérő és az Audemars Piguet bizonyos saját arany óráinál is magasabb ár.
A lényeg itt nem pusztán az, hogy ez nem volt egy átlagos öltönyóra vagy luxusóra, hanem az, hogy ez volt a nagybetűs Első Acéltokos Luxusóra, az első, ami megbontotta az addigi ízlésvilágot és szembe ment a konvenciókkal.
Természetesen létezik teljesen arany kivitel is.
Persze azért ezt ne úgy képzeljük, hogy 1972-es bemutatóját követően a világ újságai az új luxusóradivat eljöveteléről cikkeztek – épp ellenkezőleg. A Royal Oak "Jumbo" – mert, hogy ezt a nevet aggatták rá "óriási", 39 milliméteres átmérője okán – első szériája mindössze ezer darabos volt és, hogy kedvesen fogalmazzunk, távolról sem aratott átütő sikert. Ahogy ma megannyi óra esetében, úgy a Royal Oakot is nagy ellenállás fogadta a Nagyérdemű konzervatívabb ízlésű többsége felől, ebben nem volt semmi meglepetés.
A Royal Oak elsőségét tehát azért érdekes és azért fontos ismernünk, mert bár ma már szemrebbenés nélkül vesznek a világ minden táján, így itthon is sok százezertől sok tízmillió forintos árig acél tokos luxusórákat, bő négy évtizede ez még abszolút elképzelhetetlen volt. A modern luxusórák trendje, ahol minden forma és minden anyag játszik (ma már a karbonnal megerősített kompozitnak nevezett műanyagok is, bizonyos márkák esetében),1972-ben indult meg a Royal Oakkal.
Az AP-nél kitartottak a Royal Oak mellett és bár még a kvarckrízis alatt is sikerült építgetni a kollekciót, az igazi áttörés az évezredforduló környékén következett be és kifejezetten azt szorosan követően történt robbanásszerű növekedés a Royal Oak népszerűségében.
Royal Oak Jumbo 5402 A-széria, tökéletes arányokkal. Kép: A Collected Man.
A Royal Oak titkos receptje? Hogy mégis mi kellett a Royal Oaknak a sikerhez? Nos, nagyjából ugyanaz, ami a többi luxusórának: párosítása az egyedi megjelenésnek és egy üzenetnek, amit a vevő ki akar tudni fejezni az órájával. Az acél tokos, aranynál drágábban mért Royal Oak üzenete 1972 óta változatlan (és tudatosan vagy tudatalatt, a legtöbb Royal Oak tulajdonos emiatt dönt az óra mellett): Egyrészt: "megtehetem, hogy még a luxusból is azt a kategóriát válasszam magamnak, amit mások nem tudnak megfizetni"; másrészt: "az üzenet/dizájn/márka fontosabb, mint a hagyományos hozzáadott érték" (pl. arany tok, extra funkciók, stb.)
Igen ám, de ezt manapság a luxuscikkek vásárlóinak nagy része szereti úgy csinálni, hogy a környezetük is tudjon róla – ezért menő a Louis Vuitton-mintás táska vagy a SUPREME cuccok, a Cartier Love karkötő, a Turbo felirat a Porsche hátulján és még sorolhatnánk, míg le nem fagy az internet.
A Royal Oak sikere tehát nem pusztán abból áll, hogy iszonyat drága – egy acéltokos, 39 milliméteres "alap" Royal Oak manapság kb. 6 millió forintot kóstál –, hanem abból, hogy ezt a repülőgép-lounge-szállodahall másik végéből az ebben a világban járatos mindenki számára félreértésmentesen felismerhető módon kommunikálja. Ha a Royal Oak egy sima, kerek óra lenne, csavarok nélkül a lünettában, bőr szíjjal, 6 millióért, garantáljuk, hogy nem tudnának sok tízezret eladni belőle évente.
A Royal Oak sikerének kulcsa az, hogy egyszerre kombinálja a sztratoszferikus árazást az abszolút felismerhetőséggel – a Richard Mille ugyanezen egyszerű receptúra szerint lett sikeres az RM011-gyel egy még sokkal magasabb árszegmensben, de erről majd máskor.
Egy öröknaptáras Royal Oak lünettájának és tokjának részletei.
A receptúra egy kevésbé hangzatos, de elengethetetlen eleme a kiváló minőségű megvalósítás – és ebben az AP-nél is tudják, hogy nincs tér hibázni. A Royal Oak becsületére legyen mondva, az alap acél modell kidolgozottsága is fantasztikus: a kézzel polírozott acél csat és tok is gyönyörűen meg van munkálva, a váltakozó polírozott és szálcsiszolt felületek miatt pedig erősen idő- és munkaigényes mindkettő.
A Royal Oakot lehet szeretni vagy nem szeretni – mi az eredeti, 39 milliméteres, kétmutatóst fenntartások nélkül imádjuk –, de a konvenciók ledöntésében vállalt, immár bő negyven éves szerepe elvitathatatlan akkor is, ha az AP vásárlók túlnyomó többségét nem ez, hanem a kommunikált státusz érdekli... És épp ezért az is hidegen hagyja többségüket, hogy már a 2-3 milliós órák tokjai és csatjai is kézzel kerülnek kidolgozásra gyakorlatilag ugyanígy, és persze szintén Svájcban.
Gerald Genta, kezében egy fantasztikus, saját neve alatt készített öröknaptáras zsebórával.
Érdekesség: a Royal Oak megalkotója, Gerald Genta (1931-2011) tervezte az IWC Ingenieurt, a Patek Philippe Nautilust, a Cartier Pashát, a Bulgari Bulgarit és az Octot – utóbbit még a saját neve alatt futó márkának amit átvett a Bulgari –, sőt, még az 1958-as Omega Constellationt is.
A Royal Oak köszöni szépen jól van, egymaga viszi a hátán az Audemars Piguet-t ami immár gyakorlatilag semmi más értékelhetőt nem képes produkálni évek óta. Ha érheti kritika a mai Royal Oakot, akkor az mindenképp a számtalan variációja és a termékpaletta felhígitása: pillanatnyilag (nem eddig valaha!) 174-féle Royal Oakot gyárt az Audemars Piguet, ami már a márka vaskalapos kedvelői szemében is kezdi inkább drága divatórának, semmint stabil, lassan fél évszázados múltra visszatekintő kollekciónak feltüntetni ezt az egyébként fantasztikus formavilágot.
Bónusz videó: így készül a Royal Oak (és alapjaiban véve megannyi más high-end luxusóra) csatja.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.