Ötven millióért ilyen óra is van: MB&F Horological Machine No. 9 ‘HM9’ Flow

2018. november 05. - Időmérő

mbf-horological-machine-no-9-hm9-flow-air-road-ablogtowatch-5.jpg

A közelmúltban megjelent az MB&F Horological Machine No. 9 ‘HM9’ Flow, a Max Büsser & Friends nevű apró, de nagy hangú és még nagyobb népszerűségű cég 9-ik "Horological Machine"-ja, avagy "Időmérő Gépezete." Íme!

mbf-horological-machine-no-9-hm9-flow-air-road-ablogtowatch-1.jpg

Aki most találkozik először a márkával, annak biztosan kultúrsokk ez az óra – annak $182'000-os, avagy kb 51 millió forintos ára pedig minden valószínűség szerint szélesebb körben is hidegzuhany. De sebaj, ez művészet, sok pénzért sok éven át fejlesztve majd a szakma legjobbjai közül többek által gyártva és összeszerelve... És épp elég csitrilliárdos által áhítva... Ha pedig ezeket összeadjuk-szorozzuk, a matek, a jelek szerint, $182'000-et dob ki végeredménynek.

mbf-horological-machine-no-9-hm9-flow-air-road-ablogtowatch-14.jpg

Az HM9 a XXI. századi óragyártás meghatározó óráinak sorát erősíti. Az Horological Machine sorozat bő tíz évvel ezelőtt megmutatta, hogy milyen messzire kitolhatóak a luxusóragyártás határai – kezdetnek elég nagyot toltak rajta, majd ezt a folyamatot folytatták; igaz, nem töretlenül. Az HM széria ugyanis, kritikusai szerint, az utóbbi időben ellaposodott – a szó közkeletű és átvitt értelmében is. Eltűntek a megdöbbentő formák, vagy ha mégis akadtak, mint például az HM7 "Aquapod", akkor, a korábbi HM-ekkel szemben hordhatósági gondok akadtak.

mbf-mbandf-hm4.jpg

Félreértés ne essék, az A-10-es vadászrepülőgép hajtóműveiről formázott HM4 épp annyira nem volt az átlagos órahordhatósági komfort sarokköve, mint a diszkrét óradizájnnak... De amint kézre vette az ember, a drabális vastagságot leszámítva úgy súlya, mint kényelme kiemelkedő volt. Az HM7 csak egy korong volt a kézen, furán túllógva, billegve, kényelmetlenül nyomva a csuklót.

mbf-horological-machine-no-9-hm9-flow-air-road-ablogtowatch-8.jpg

Ez a most bemutatott HM9 visszatér a régi szép időkhöz, az imént említett HM4 alapvetését ha nem is újra-, de legalábbis átgondolva. Érdemes követni az MB&F alapító-igazgatóját, Max Büsser-t Instagramon itt, ha ezt megtesszük, rögvest közelebb kerülünk ahhoz, hogy megértsük, mi is inspirálja őt óratervezés közben. Az HM9 esetében, ahogy az óra profilnézetéből kiderül, egyértelműen egy letűnt kor autó-műremekeinek formaterve: a lekerekített két oldalsó-hátsó ív mint az autók hátsó kerékkívei, az előre meredő számlap és annak felső takaróeleme mint egy műszerfal, a felülről, zafír kristályon keresztül megtekinthető szerkezet pedig mintha csak a motorháztetőkön manapság divatos ablakokat vagy megnyitásokat imitálná.

mbf-horological-machine-no-9-hm9-flow-air-road-ablogtowatch-9.jpg

A tokot titánból és zafírból formázták meg, 47 milliméter széles, 23mm vastag és 57mm elejétől a végéig. A fülek azonban – zseniális dizájn! – a tok alatt, egymáshoz sokkal közelebb kerültek, így vékonyabb csuklón is kényelmesebben hordható az óra. A miheztartás végett, egy 40-42 milliméteres óra fülvégtől fülvégig ~50mm "hosszú", itt azonban az az 57mm magasan a csukló fölött van. Kicsinek semmiképp nem neveznénk, de egy ilyen látványos és egyedi óránál ezesetben még mindig remek hordhatóságról beszélünk.

mbf-horological-machine-no-9-hm9-flow-air-road-ablogtowatch-4.jpg

Ha ezutóbbi nem lenne szempont, nem is foglalkoznánk ezzel az órával blogunkon – ugyanis egy órának semmi értelme, ha nem hordható kényelmesen és nem leolvasható róla az idő könnyen és megbízhatóan.

Apropó, leolvashatóság: az HM9 két számlapopcióval érkezik, az egyiket a régi autók műszerfala, a másikat pedig a pilótaórák számlapjai ihlették – a tok ugyanis valóban ügyesen tetszeleg úgy autós, mint repülős inspiráció eredményeképp.

mbf-horological-machine-no-9-hm9-flow-air-road-ablogtowatch-3.jpg

mbf-horological-machine-no-9-hm9-flow-air-road-ablogtowatch-13.jpg

A szerkezet követi a tok alakját, mint minden MB&F Horological Machine karóra esetében – nem egy alap werk köré öntöttek egy érdekes tokot. 301 alkatrészből áll, 45 órás járástartalékkal rendelkezik, tradícionális 2,5Hz frekvencián üzemel (óránkénti 18'000-es féllengésszámmal)... Az igazi nagy durranás a két billegő, amik egy differenciálművön keresztül, a két billegő mérési teljesítményét átlagolva hajtják meg az óramutatókat... Melyek pedig az alaplemezzel nem párhuzamosan járnak, mint az órák 99,99999%-ában, hanem arra merőlegesen – így a billegőktől a differenciálművön keresztül érkező "információt" elforgatva kell továbbítani feléjük.

mbf-horological-machine-no-9-hm9-flow-air-road-ablogtowatch-7.jpg

mbf-horological-machine-no-9-hm9-flow-air-road-ablogtowatch-2.jpg

Elképesztő szerkezet és tok – persze rendkívül magas, ha nem is a lehető legmagasabb színvonalon díszítve. Ez az MB&F Horological Machine No. 9 avagy HM9.

A bejegyzés trackback címe:

https://oras.blog.hu/api/trackback/id/tr6314352971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása