A közelmúltban megjelent az MB&F Horological Machine No. 9 ‘HM9’ Flow, a Max Büsser & Friends nevű apró, de nagy hangú és még nagyobb népszerűségű cég 9-ik "Horological Machine"-ja, avagy "Időmérő Gépezete." Íme!
Aki most találkozik először a márkával, annak biztosan kultúrsokk ez az óra – annak $182'000-os, avagy kb 51 millió forintos ára pedig minden valószínűség szerint szélesebb körben is hidegzuhany. De sebaj, ez művészet, sok pénzért sok éven át fejlesztve majd a szakma legjobbjai közül többek által gyártva és összeszerelve... És épp elég csitrilliárdos által áhítva... Ha pedig ezeket összeadjuk-szorozzuk, a matek, a jelek szerint, $182'000-et dob ki végeredménynek.
Az HM9 a XXI. századi óragyártás meghatározó óráinak sorát erősíti. Az Horological Machine sorozat bő tíz évvel ezelőtt megmutatta, hogy milyen messzire kitolhatóak a luxusóragyártás határai – kezdetnek elég nagyot toltak rajta, majd ezt a folyamatot folytatták; igaz, nem töretlenül. Az HM széria ugyanis, kritikusai szerint, az utóbbi időben ellaposodott – a szó közkeletű és átvitt értelmében is. Eltűntek a megdöbbentő formák, vagy ha mégis akadtak, mint például az HM7 "Aquapod", akkor, a korábbi HM-ekkel szemben hordhatósági gondok akadtak.
Félreértés ne essék, az A-10-es vadászrepülőgép hajtóműveiről formázott HM4 épp annyira nem volt az átlagos órahordhatósági komfort sarokköve, mint a diszkrét óradizájnnak... De amint kézre vette az ember, a drabális vastagságot leszámítva úgy súlya, mint kényelme kiemelkedő volt. Az HM7 csak egy korong volt a kézen, furán túllógva, billegve, kényelmetlenül nyomva a csuklót.
Ez a most bemutatott HM9 visszatér a régi szép időkhöz, az imént említett HM4 alapvetését ha nem is újra-, de legalábbis átgondolva. Érdemes követni az MB&F alapító-igazgatóját, Max Büsser-t Instagramon itt, ha ezt megtesszük, rögvest közelebb kerülünk ahhoz, hogy megértsük, mi is inspirálja őt óratervezés közben. Az HM9 esetében, ahogy az óra profilnézetéből kiderül, egyértelműen egy letűnt kor autó-műremekeinek formaterve: a lekerekített két oldalsó-hátsó ív mint az autók hátsó kerékkívei, az előre meredő számlap és annak felső takaróeleme mint egy műszerfal, a felülről, zafír kristályon keresztül megtekinthető szerkezet pedig mintha csak a motorháztetőkön manapság divatos ablakokat vagy megnyitásokat imitálná.
A tokot titánból és zafírból formázták meg, 47 milliméter széles, 23mm vastag és 57mm elejétől a végéig. A fülek azonban – zseniális dizájn! – a tok alatt, egymáshoz sokkal közelebb kerültek, így vékonyabb csuklón is kényelmesebben hordható az óra. A miheztartás végett, egy 40-42 milliméteres óra fülvégtől fülvégig ~50mm "hosszú", itt azonban az az 57mm magasan a csukló fölött van. Kicsinek semmiképp nem neveznénk, de egy ilyen látványos és egyedi óránál ezesetben még mindig remek hordhatóságról beszélünk.
Ha ezutóbbi nem lenne szempont, nem is foglalkoznánk ezzel az órával blogunkon – ugyanis egy órának semmi értelme, ha nem hordható kényelmesen és nem leolvasható róla az idő könnyen és megbízhatóan.
Apropó, leolvashatóság: az HM9 két számlapopcióval érkezik, az egyiket a régi autók műszerfala, a másikat pedig a pilótaórák számlapjai ihlették – a tok ugyanis valóban ügyesen tetszeleg úgy autós, mint repülős inspiráció eredményeképp.
A szerkezet követi a tok alakját, mint minden MB&F Horological Machine karóra esetében – nem egy alap werk köré öntöttek egy érdekes tokot. 301 alkatrészből áll, 45 órás járástartalékkal rendelkezik, tradícionális 2,5Hz frekvencián üzemel (óránkénti 18'000-es féllengésszámmal)... Az igazi nagy durranás a két billegő, amik egy differenciálművön keresztül, a két billegő mérési teljesítményét átlagolva hajtják meg az óramutatókat... Melyek pedig az alaplemezzel nem párhuzamosan járnak, mint az órák 99,99999%-ában, hanem arra merőlegesen – így a billegőktől a differenciálművön keresztül érkező "információt" elforgatva kell továbbítani feléjük.
Elképesztő szerkezet és tok – persze rendkívül magas, ha nem is a lehető legmagasabb színvonalon díszítve. Ez az MB&F Horological Machine No. 9 avagy HM9.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.